f MANIA BŁĘKITU Iwona Jabłońska - AT Art
Menu AT art Szukaj

MANIA BŁĘKITU

Technika mieszana na płycie, wymiar 79 cm x 99 cm, 2024r, dzieło wymaga oprawienia, praca uczestniczyła w wystawie -Substytut deszczu, wystawa offowa, Toruń , sygnowana na licu również na odwrocie. Substytut deszczu to seria kilku, różnej wielkości obrazów abstrakcyjnych,
które odgrywają ważną rolę w eksploracji emocji oraz doświadczeń związanych z naturą,
szczególnie z jej zmiennością i efemerycznością. Przez użycie lustrzanego efektu odbić,
intensywnych kolorów oraz kontrastujących faktur, projekt ma na celu zachęcenie widza do
refleksji nad naturą wody, deszczu i ich wpływu na nasze otoczenie i emocje.
Prace charakteryzują się m.in: lustrzanym efektem odbić – technika malarska, która wprowadza do
dzieł elementy iluzji i głębi, imitując naturalne zjawiska odbicia w wodzie. To podejście ma na celu zbudowanie interakcji pomiędzy dziełem a widzem, tworząc dynamiczną relację przestrzeni.
Intensywnymi kolorami – użycie nasyconych barw, odzwierciedlają różnorodność natury i jej zjawisk. Kolor jako środek wyrazu ma za zadanie pobudzić emocje i wywołać wrażenia związane z przeżywaniem deszczu oraz zmianami w przyrodzie.
Kontrastem między gładką a chropowatą powierzchnią – to element, który wprowadza zróżnicowanie tekstur w dziełach, symbolizując różnorodność doświadczeń, jakie towarzyszą deszczowi. Powierzchnie gładkie odzwierciedlają spokój i harmonię, podczas gdy chropowate mogą oddać chaos i nieprzewidywalność natury. Otwarty cykl malarski pn. Substytut deszczu, został rozpoczęty wiosną 2023 r. w pracowni artystycznej w Toruniu. Dzieła są monochromatyczne z wysokim połyskiem metalicznym, co
czyni je lustrzanymi. Prace posiadają także wyraźną strukturę złożoną z krzemianów w formie
nieregularnych strug na kształt tytułowego deszczu.
Obrazy są wykonane w takiej technice i technologii, że przywołują pierwsze myśli takie jak:
błysk, poler, chrom, szybkość i prędkość. Barwne prace są niczym lustra/zwierciadła i
poprzez tę funkcję umożliwiają przeglądanie się w nich. W obrazach odbija się świat
zewnętrzny i widzowie przyglądający się ich detalom jak i sobie równocześnie.
Substytut deszczu miał na celu nie tylko stworzenie spektakularnych obrazów, ale również refleksję nad nierozerwalnymi więziami między naturą a ludzkimi emocjami.
Do tego typu prac należy dobierać ramy z jednolitym kolorem np. biel,
czerń, złoto, srebro lub oprawy drewniane o nowoczesnym i prostym kształcie.